Followers

Tuesday 29 May 2012

Cinta Buat Si Chubby Bab 5

Views
Ilham masuk kedapur untuk minum air. Aku yang ketika itu tengah sibuk membancuh tepung untuk menggoreng pisang sebagai hidangan petang tidak menghiraukan kehadiran lelaki itu. Tiba-tiba lelaki itu bersuara.
“ Jom ikut aku.” Ilham memberi arahan.
Aku tersentak lalu pantas berkalih memandangnya. “Ikut dia? Pergi mana?” Tanya aku dalam hati.
Aku kerut dahi. “Ikut kau? Nak pergi mana?” Tanya aku meminta kepastian.
“Kau ni kan kalau tak kerutkan dahi kau tu tak boleh ke? Sikit-sikit kerut dahi. Orang yang suka kerut-kerutkan dahi ni kan nanti cepat tua.” Tingkah Ilham lalu menunjal dahi aku.
Aku pantas menepis. “ Ehh apahal ni main tunjal-tunjal dahi aku pulak. Ingat dahi aku ni tak ada insurans ke ha? Tepilah aku nak buat kerja ni. Karang aku tak buat kerja ada yang kata aku makan gaji buta pulak.” Bidas aku.
Ilham ketawa. “Garang jugak kau ni ea? Aku nak gurau sikit pun tak boleh.” Balas Ilham lagi.
“ Aku tak ada masalah nak bergurau senda dengan kau. Banyak lagi kerja yang aku boleh buat dari aku bergurau senda dengan kau, tau tak?” balas aku tak bernada.
Hek eleh minah ni,nak tunjuk kerek pulak depan aku. Macamlah aku suka sangat nak bergurau senda dengan dia. “ Hek elehh kau ni, macamlah aku suka sangat nak bergurau senda dengan kau. Aku nak ajak kau pergi satu tempat ni. Pergilah siap cepat.” Arah Ilham lagi kembali serius.
“ Tak nak.” Balasku pendek.
“Jom.” Ajak dia lagi.
“Tak..nak!” kataku sedikit kuat. Mujurlah Mak Tun tak ada masa itu. Kalau tidak maunya dua-dua kena ceramah free je dengan Mak Tun.
“Aku kata jom..jom lah. Kenapalah kau ni degil sangat haa?”
“Aku cakap tak nak..tak nak lah. Kenapalah kau tak dengar cakap sangat haa?”
“Ohh kau nak main-mainkan aku ea?”
“Bila masa pulak aku nak main-mainkan kau? Kan aku cakap tak nak tu tak nak lah. Kau jangan paksa aku boleh tak? Aku nak buat keje ni. Nanti Dato’ balik nak makan. Kau kalau tak nak makan kau boleh keluar, dan tolong jangan kacau aku.”Ujarku lagi.
“ Mak Tun kan ada. Suruh je lah Mak Tun yang buatkan.” Balasnya lagi tak mau mengalah.
“ Mak Tun tak ada lah. Mak Tun balik awal hari ni. Anak-anak dia balik sini so, dia nak bersama-sama dengan anak-anak dialah.” Mak Tun pun dah minta cuti 2 hari. Nampaknya esok dengan lusa akulah yang kena uruskan semua kerja-kerja kat rumah ni.
Ilham mengeluh. “Nampaknya plan aku tak jadi la hari ni. Kena tangguh dulu la. Tak pa Ilham, take your time. Kau kena plan benda ni baik punya barulah best.hehehe.” Ilham tersengih dalam hati.
“ Hmm kalau macam tu tak apalah. Kau sambung je lah buat keje kau tu.” Ujarnya sebelum berlalu pergi.
Aku hanya memandangnya dengan kening yang sedikit terangkat. Pelik. Ni mesti dia ada plan something. Kau kena hati-hati Ayeen. Jangan sampai masuk ke perangkap dia.
“ Ya, aku mesti berhati-hati.” Ujarku tanpa sedar.
“Apa yang mesti hati-hatinya Ayeen?” Tanya Datin Maria.
Erkk! Aku tersengih. Sejak bila Datin Maria masuk sini. Tak perasan pulak aku.
“ Ehh Aunty. Tak ada apa-apalah. Ni ha pasal nak goreng pisang ni. Mak Tun ada pesan kalau nak goreng pisang ni kena hati-hati nanti terkena minyak pulak.” Tipu aku.
“ Ohh Aunty ingat apalah tadi. Ayeen dengan Ilham bualkan apa jer tadi? Aunty rasa lama jugak Ilham kat dapur ni. Ke dia ada kacau kamu?” Tanya Aunty Maria.
“ Tak ada apalah Aunty. Kitorang bual-bual kosong je.” Balasku cuba berselindung.
Datin Maria tersenyum. “Baguslah kalau macam tu. Aunty bukan apa, Aunty kenal sangat anak bujang Aunty tu. Dia tu kuat mengusik. Kot-kot lah dia ada kacau kamu nanti kamu bagitau je Aunty yer. Biar Aunty sekolah kan dia.”
Aku ketawa kecil bila mendengar kata-kata Datin Maria itu. “Tak ada apa-apalah Aunty. Kitorang baik-baik jer” ujarku lagi cuba berselindung. Mana mungkin aku bagitahu Datin Maria pasal peperangan aku dengan anak bujang dia tu. Nanti apa pulak yang difikirkan Datin Maria.
Datin Maria hanya mengangguk. “ Haa esok Mak Tun tak datang, cuti. Ayeen tau kan?”
Aku pula mengangguk. “ Kenapa Aunty? Aunty ada nak apa-apa ke?” tanyaku.
“Macam ni Ayeen. Esok adik saya yang dari Canada nak datang. Diorang baru balik sini kemarin. So, saya ingat nak buat makan-makan sikit. Ayeen bolehkan tolong masakkan?”
“ Ohh, Insya-Allah boleh je Aunty. Aunty bagi je menu apa yang Aunty nak saya masakkan. Insya-Allah saya akan masakkan.” Balasku lagi.
“ Kalau macam tu baguslah. Esok saya berikan menu tu pada Ayeen ye. Dato’ dah balik tu. Kamu dah siapkan minum petang?”Tanya Datin Maria.
“Dah Aunty. Nanti saya hidangkan di depan yer.”
“Baiklah.” Ujar Datin Maria pendek sebelum melangkah pergi.

Bab 5..maaflah sebab bab 5 sikit jer..but I'll try my best hehe enjoy reading yah peeps :)

No comments:

Post a Comment

Ehh komen la siket..hehe :)